Κυριακή 29 Απριλίου 2012

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Πρωτομαγιάτικο στεφάνι

Ο Μάιος μας έφτασε!
Εμπρός βήμα ταχύ,
να τον προ'υ'παντήσουμε,
παιδιά στην εξοχή!

Ο Μάιος μας έφτασε...
Η Πρωτομαγιά έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα. Είναι η πρώτη ημέρα του Μαΐου και η γιορτή της Άνοιξης.

Ο Μάιος, σύμφωνα με την παράδοση, πήρε το όνομά του από τη ρωμαϊκή θεότητα Maia (Μάγια), η οποία ονομάστηκε έτσι από την ελληνική λέξη Μαία που σημαίνει τροφός και μητέρα.


Η Μάγια ταυτίστηκε με την Ατλαντίδα νύμφη Μαία, τη μητέρα του Ερμή στον οποίο αφιερώθηκε ο μήνας Μάιος.


Ο Μάιος είναι ο 5ος μήνας του χρόνου, ο οποίος αντιστοιχεί στον αρχαίο μήνα Θαργηλίωνα που γιορταζόταν με τα περίφημα Ανθεοφόρια. Ήταν αφιερωμένος στη θεά της γεωργίας Δήμητρα και την κόρη της Περσεφόνη, που τον μήνα αυτόν βγαίνει από τον Άδη κι έρχεται στη γη. Γιορτές γίνονταν και στην αρχαία Ρώμη που τις έλεγαν "ροσύλλια" τις οποίες διατήρησαν και οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες.


Για τη λαϊκή αντίληψη, στο μήνα Μάιο συνυπάρχουν οι ιδιότητες του καλού και του κακού, της αναγέννησης και του θανάτου και συγκεντρώνονται την πρώτη του ημέρα, την Πρωτομαγιά.


Ο εορτασμός της Πρωτομαγιάς σηματοδοτεί την τελική νίκη του καλοκαιριού απέναντι στον χειμώνα, την κατίσχυση της ζωής επί του θανάτου και έχει ρίζες που ανάγονται σε προχριστιανικές αγροτικές λατρευτικές τελετές για τη γονιμότητα των αγρών και, κατ' επέκταση, και των ζώων και των ανθρώπων.


Η αρχαιότατη γιορτή της Πρωτομαγιάς συνεχίστηκε στο διάβα των αιώνων με επισημότητα και με διάφορες μορφές και εκδηλώσεις. Μία από τις παλαιότερες γιορτές ήταν τα Ανθεστήρια, η γιορτή των λουλουδιών, η πρώτη επίσημη γιορτή ανθέων των Ελλήνων.


Τα Ανθεστήρια, κατά τη διάρκεια των οποίων πομπές με κανηφόρες που έφερναν άνθη βάδιζαν με μεγαλοπρέπεια προς τα ιερά, ιδρύθηκαν πρώτα στην Αθήνα και έπειτα πήραν πανελλήνια μορφή, αφού διαδόθηκαν και σ άλλες πόλεις της Ελλάδος. Σύμφωνα με το μύθο, στα Ανθεστήρια «ανασταινόταν» ο… σκοτωμένος θεός Ευάνθης, επίθετο του Διόνυσου, από το χυμένο αίμα του οποίου φύτρωσε η άμπελος.


Όταν οι Ρωμαίοι κατάκτησαν την Ελλάδα, η γιορτή της Πρωτομαγιάς, δεν έπαψε να υπάρχει αλλά εμπλουτίστηκε γιατί και οι δύο λαοί πίστευαν, ότι τα λουλούδια αντιπροσωπεύουν την ομορφιά των θεών και φέρνουν δύναμη, δόξα , ευτυχία και υγεία.


Με το πέρασμα των αιώνων, η αρχική έννοια της Πρωτομαγιάς αλλοιώθηκε και επιβίωσαν έθιμα ως απλές λαϊκές γιορτές (περιφορά δέντρων, πράσινων κλαδιών ή στεφάνων με λουλούδια, ανακήρυξη του βασιλιά ή της βασίλισσας του Μάη, χορός γύρω από ένα δέντρο ή ένα στολισμένο κοντάρι-γαϊτανάκι).


Η Πρωτομαγιά είναι μία από τις ελάχιστες γιορτές, χωρίς θρησκευτικό περιεχόμενο, με εκδηλώσεις που απαντώνται στον λαϊκό πολιτισμό πολλών ευρωπαϊκών λαών, οι οποίες έχουν διατηρηθεί ως τις μέρες μας.

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η Πρωτομαγιά έχει τη δική της ιστορία...


Την 1η Μαΐου του 1886, τα εργατικά συνδικάτα του Σικάγο οργάνωσαν απεργία με αίτημα τη μείωση των καθημερινών ωρών εργασίας από δέκα ή δώδεκα (ανάλογα με την περίπτωση) σε οκτώ. Δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε κάτι τέτοιο.
Σηκωθείτε, δουλευτάδες της Αμερικής! Αφήστε κάτω τα εργαλεία σας την 1η του Μάη, σταματήστε τη δουλειά σας, κλείστε τα εργοστάσια, τις φάμπρικες και τα ορυχεία. Για μια μέρα το χρόνο. Μια μέρα επανάστασης και όχι ανάπαυσης! Μια μέρα που δεν ορίστηκε από τους καυχησιάρηδες εκπροσώπους των θεσμών που κρατούν την εργατιά σε υποτέλεια. Μια μέρα στην οποία οι εργάτες κάνουν τους δικούς τους νόμους κι έχουν τη δύναμη να τους εφαρμόσουν, όλα αυτά χωρίς τη συγκατάθεση, την έγκριση αυτών που καταπιέζουν και κυβερνούν. Μια μέρα κατά την οποία με τεράστια δύναμη, η ενότητα της στρατιάς των δουλευτάδων παρατάσσεται κατά των δυνάμεων που σήμερα εξουσιάζουν τα πεπρωμένα των λαών όλων των εθνών. Μια μέρα διαμαρτυρίας ενάντια στην καταπίεση και την τυραννία, ενάντια στην αμάθεια και κάθε είδος πολέμου (…)

«Έκκληση σε όλα τα επαγγελματικά και εργατικά συνδικάτα», 1η Φλεβάρη 1886, αρχεία της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Εργασίας

Το αίτημα για το οκτάωρο έχει τις ρίζες του στην Αγγλία – την πρώτη χώρα που γνώρισε τη βιομηχανική επανάσταση. Εκείνη την πρώτη περίοδο της ανάπτυξης της βιομηχανίας (18ος αιώνας), οι συνθήκες ήταν άθλιες. Η παιδική εργασία ήταν πολύ συχνό φαινόμενο (όπως τώρα στην Ασία), και οι καθημερινές ώρες εργασίας έφταναν μέχρι και τις 16, επί έξι μέρες την εβδομάδα.


Εργο που απεικονίζει την ιστορική απεργία στο Σικάγο

Σικάγο 1886. Η Αμερικανική Ομοσπονδία Εργασίας το 1885 είχε αποφασίσει πως εάν
οι εργοδότες δεν αποδέχονταν το αίτημα του οκτάωρου θα πραγματοποιούσε πανεργα-
τική απεργία την 1η Μάη του 1886. «Η 1η του Μάη ήταν μια θαυμάσια μέρα. Ο παγωμένος
άνεμος, που συχνά ήταν πολύ διαπεραστικός την άνοιξη, ξαφνικά έπεσε και είχε βγει ο δυνατός
ήλιος (...) Γύρω στους 340.000 εργάτες διαδήλωναν σε όλη τη χώρα. Περίπου 190.000 είχαν
κατέβει σε απεργία. Στο Σικάγο 80.000 απεργούσαν για το οχτάωρο, είπε ο Σπάις, δείχνοντας
με συγκίνηση, βρίσκονταν εδώ και περίμεναν να αρχίσει η διαδήλωση (...)
Τη Δευτέρα η απεργία απλώθηκε..
http://www2.rizospastis.gr/getImage.do?size=medium&id=6489&format=.jpg
Την ίδια μέρα, στις 3 του Μάη, έξι εργάτες δολοφονήθηκαν και 30 τραυματίστηκαν
όταν η αστυνομία πυροβόλησε σε μεγάλη συγκέντρωση έξω απ' το εργοστάσιο
«Μακ Κόρμικ», στο Χάρβεστερ. Τα συνδικάτα καλούν σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας
για την επόμενη μέρα στην πλατεία Χαϊμάρκετ. 130 αστυνομικοί με επικεφαλής έναν
γνωστό αξιωματικό, διώκτη των εργατών, επιτέθηκαν στη συγκέντρωση. Κάποιος,
που έμεινε άγνωστος, πέταξε μια βόμβα. Σκοτώθηκαν 7 αστυνομικοί, 4 εργάτες
και πολλοί άλλοι εργάτες τραυματίστηκαν.


Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

ΚΑΛΑ ΝΕΑ!

Η ανακοίνωση της πρόκρισής μας στο 4ο Μαθητικό  Συνέδριο Πληροφορικής μας ενθουσίασε όλους! Την Τετάρτη 9-5-2012 από τις 3 το απόγευμα έως τις 7 θα είμαστε στο ΝΟΕΣΙΣ, για να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας και ειδικά τις αφίσες μας που άρεσαν πάρα πολύ σε όλους! Έτσι την Τετάρτη όσοι γονείς μπορούν θα πάμε με τα παιδιά, νε δικά μας αυτοκίνητα, αφού συνεννοηθούμε στο Πλανητάριο, για να περάσουμε ένα όμορφο απόγευμα με θέμα την Πληροφορική και να συναντήσουμε τα παιδιά από όλη την Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία και να παρακολουθήσουμε και τις δικές τους παρουσιάσεις. Είναι μια γιορτή των Νέων Τεχνολογιών και είναι μεγάλη η τιμή που μας κάνανε, να μας επιλέξουν ανάμεσα από 350 περίπου σχολεία! Μπράβο και πάλι σε όλους σας παιδιά! Είστε ακτύπητοι!  

Σάββατο 14 Απριλίου 2012

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΩ!!!!!!!!!!!!!!!
Η εκκλησία του Αγ. Γεωργίου στην Ευκαρπία
Την Κυριακή του Πάσχα 15-4-2012 από τις 12:00 έως τις 2:00 το μεσημέρι το κανάλι 4Ε  θα μεταδώσει την εκπομπή Ο Τόπος Που Γεννήθηκα. Θα δείξει την Ευκαρπία και την ιστορία της, καθώς και τα ήθη και έθιμα των κατοίκων της, Βλάχων και Μικρασιατών το Πάσχα. Ό,τι δηλαδή γυρίστηκε το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε. Για όσους δεν μπορέσουν να παρακολουθήσουν την εκπομπή την Κυριακή, θα ξαναμεταδοθεί σε επανάληψη την Τετάρτη 18-4-2012 , 5.00-7.00.

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ-ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ

Δεύτε λάβετε φως
Το blog του ΣΤ-2 εύχεται Καλή Ανάσταση-Καλό Πάσχα σε όλους! Το φως της Ανάστασης ας φωτίσει τις καρδιές όλων των ανθρώπων για μια καλύτερη και ποιοτικότερη ζωή!

Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

ΚΑΛΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ!!!

Σήμερα το Σχολείο έκλεισε! Όλοι μικροί μεγάλοι περιμένουμε να ξεκουραστούμε πρώτα και να παρακολουθήσουμε το Θείο Δράμα, όπως λέγονται αλλιώς, όλα τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας ή της Εβδομάδας των Παθών. Η εκκλησία από την Κυριακή που μας έρχεται και κάθε απόγευμα μας οδηγεί βήμα βήμα προς το Γολγοθά, όπου σταυρώνεται ο Χριστός, την Ταφή και τέλος στο θρίαμβο, την Ανάσταση. 
Να περάσετε καλά! Εμείς θα τα λέμε μέσα από το Blog.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΙΑΣ ΤΑΞΗΣ...

Κουίζ για τις διακοπές 

Μια τάξη μπορεί να είναι κάπως έτσι. Η δικιά μας έχει ομοιότητες ή διαφορές;  Παρατηρούμε προσεκτικά. Περιμένω σχόλια!!!

Τρίτη 3 Απριλίου 2012

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Πάνω από 50 μπουκλάκια ανακυκλώνονται!
Στην τάξη μας μαζεύουμε τα πλαστικά μπουκαλάκια νερού που χρησιμοποιούμε. Έτσι σήμερα τα συμπιέσαμε, για να μην πιάνουν πολύ χώρο και κατεβήκαμε όλη η τάξη, για να τα πετάξουμε στον μπλε κάδο ανακύκλωσης που βρίσκεται έξω από το Σχολείο μας. Νιώσαμε πως σήμερα κάναμε κι εμείς κάτι για το περιβάλλον: Πάνω από 50 μπουκαλάκια δεν κατέληξαν στα σκουπίδια, αλλά στην ανακύκλωση.

Κυριακή 1 Απριλίου 2012

Η ΠΑΤΑΤΙΑ ΜΑΣ ΕΒΓΑΛΕ ΠΑΤΑΤΕΣ!!!

Οι...πατατούλες μας!!!




Δεν είναι πρωταπριλιάτικο αστείο! Η πατατιά που είχαμε στην τάξη είχε αρχίσει να ξεραίνεται! Τότε αποφασίσαμε να εξετάσουμε τη ρίζα της. Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι στη ρίζα υπήρχαν πολλές μικρές πατατούλες σε μέγεθος σταφυλιού η πιο μικρή, ενώ η μεγαλύτερη είχε μέγεθος μικρού αβγού.

ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ-ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΜΗ ΣΑΣ ΓΕΛΑΣΟΥΝ!!!


Κάθε χρόνο την 1η Απριλίου αναβιώνει το έθιμο με τα αθώα ψέματα. Πρόκειται για μία παιγνιώδη συνήθεια των ανθρώπων, με παγκόσμια διάσταση. Το έθιμο έλκει την καταγωγή του από τη Δύση και ρίζες του ανιχνεύονται στους αρχαίους Κέλτες, οι οποίοι συνήθισαν την Πρωταπριλιά που καλυτέρευε ο καιρός να βγαίνουν για ψάρεμα. Τις περισσότερες φορές γύριζαν με άδεια χέρια, αλλά οι ψεύτικες ιστορίες τους για μεγάλα ψάρια έδιναν κι έπαιρναν.
Τον Μεσαίωνα, οι Γάλλοι γιόρταζαν την Πρωτοχρονιά την 1η Απριλίου, λόγω του Πάσχα. Το 1560 ή 1564 ο βασιλιάς Κάρολος Θ' μετέθεσε την αρχή του έτους από την 1η Απριλίου στην 1η Ιανουαρίου για να συμβαδίζει η χώρα του ημερολογιακά με τις άλλες χώρες. Η αλλαγή αυτή δημιούργησε προβλήματα στον λαό, καθώς ό,τι έχει σχέση με την οργάνωση του χρόνου δημιουργεί συναισθηματικές φορτίσεις και αντιδράσεις. Όσοι, λοιπόν, από τους υπηκόους του βασιλιά αποδέχτηκαν την ημερολογιακή αλλαγή πείραζαν εκείνους που συνέχιζαν να τηρούν την παλιά πρωτοχρονιά (1η Απριλίου), λέγοντάς τους περιπαικτικά ψέματα ή κάνοντάς τους ψεύτικα πρωτοχρονιάτικα δώρα.
Από τους Κέλτες και τους Γάλλους το έθιμο μεταλαμπαδεύτηκε σε όλο τον κόσμο, με προεξάρχουσες τις εφημερίδες στις αρχές του 20ου αιώνα και στη συνέχεια τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, που συχνά μεταδίδουν πολύ επιτυχημένες ειδήσεις - φάρσες.
Στον ελληνικό χώρο το έθιμο πρέπει να ήταν γνωστό από την εποχή των Σταυροφοριών. Η συνήθεια να λένε ψέματα δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα. Μάλιστα, αποτελεί, όπως υποστηρίζει ο λαογράφος Γεώργιος Μέγας, συνήθη μηχανισμό στην προσπάθεια εξασφάλισης της επιτυχίας μιας μαγικής ενέργειας ή ενός δύσκολου έργου, βάσει της αντίληψης ότι η ψευδολογία ξεγελά και εμποδίζει τις βλαπτικές δυνάμεις. Και το ψέμα της Πρωταπριλιάς είναι «ένα σκόπιμο ξεγέλασμα των βλαπτικών δυνάμεων που θα εμπόδιζαν την αγροτική παραγωγή», σύμφωνα με το λαογράφο Δημήτριο Λουκάτο.